S organizací výběrových řízení a pohovorů je spjato spoustu otazníků. Kolik kol dělat? Kdo má na pohovoru být a má smysl organizovat pro kandidáty třeba „zkušební den“? Na základě zkušeností našich partnerů a kandidátů jsme dali dohromady několik tipů, jak nastavit výběrový proces tak, aby vedl k úspěšnému obsazení pozice.
Organizace VŘ se liší u různých zaměstnavatelů i u jednotlivých pozic. To, co funguje u IT specialistů, nemusí fungovat u dělnických pozic a opačně. I tak jsou ale zásady, které platí napříč celým trhem.
Klíčem je osobní přístup. Kandidáti se nejčastěji rozhodují na základě osobní zkušenosti, kterou si z pohovoru odnesou. Daleko důležitější než vzletné představení budoucího zaměstnavatele je tedy to, jak působí ten, kdo pohovor vede nebo jak vypadá prostředí ve firmě. Důležité je po celou dobu s kandidátem co nejvíce komunikovat. Pokud jsou zaměstnavatelé s uchazeči v intenzivnějším kontaktu, je možné předejít velkému množství komplikací a nedorozumění. Obecně je dobré vždy reagovat, pokud možno co nejrychleji a zároveň tak, aby uchazeči věděli, co je čeká.
![]() |
Osobní zkušenost nic nenahradí. Pokud to jen trochu jde, je dobré, když se kandidát seznámí s prostředím, kde bude pracovat a s přímým nadřízeným. |
![]() |
V ideálním případě funguje, když se na výběrovém řízení podílí co nejbližší nadřízený uchazeče. V některých případech je dobré zapojit i tým. |
![]() |
Méně je někdy více. Optimální je vejít se do dvou kol pohovoru. Pokud jich je potřeba víc, určitě to kandidátům řekněte dopředu a připravte je na to. |
![]() |
Celé jednání při náboru by mělo fungovat reciprocitně. Vy vybíráte kandidáta a kandidát si vybírá mezi zaměstnavateli. Pokud tedy požadujete třeba vypracovaný úkol, je dobré chtít ho až poté, co se kandidát s pozicí a firmou seznámí, aby měl co největší motivaci pustit se do práce, kterou po něm na ostatních pohovorech třeba vůbec nechtějí. |
![]() |
Pokud se pohovoru bude účastnit více lidí, je dobré na to kandidáta připravit. I zkušeného obchodníka může rozhodit 6 manažerů na druhé straně stolu. |
![]() |
Závěr pohovoru by měl být v pozitivní notě – i když už víte, že o kandidáta nebudete stát, je lepší, když odchází v dobré náladě. Třeba vám dá dobrou referenci. |
![]() |
Obvykle člověk vydrží držet pozornost cca hodinu. Navíc si nejvíce pamatuje prvních a posledních 15 minut. Na závěr tak neuškodí rekapitulace hlavních bodů a dohod. |
![]() |
Hodně informací může oběma stranám poskytnout tzv. zkušební den. V praxi jde o situaci, kdy si kandidát na celý den nebo jeho část zkusí u potenciálního zaměstnavatele pracovat. Pomyslným háčkem může být nutnost vybrat si jeden den volna navíc, ale reálná zkušenost s prostředím i konkrétní činností za to stojí. |
![]() |
Chyby se dějí na všech stranách, je ale dobré o nich mluvit. Pokud manažer pohovor nestihne nebo na něj zapomněl, snažte se dát o tom kandidátovi vědět transparentně. Stejně tak, pokud se vám na kandidátovi něco nelíbí, vyplatí se zeptat se na to. |
Hoří již obsazení určité pozice? Nebo je opravdu specifická? Obraťte se na nás! Napište na email: konzultace@jobscontact.cz nebo nám zavolejte na tel.: +420 602 642 915.
Jsme efektivním partnerem pro řadu pozic v jednotlivých oblastech - Divize ICT a elektro, Divize výroba engeneering a Divize management, obchod, finance.
Rádi s Vámi probereme konkrétní situaci a navrhneme řešení. Základní služby, které nabízíme: Recruitment a Executive search, Předvýběr nebo forma Personálního marketingu.